Hur Byggkatalogens redaktion arbetar
Byggkatalogen arbetar för att tillhandahålla en så saklig och objektiv produktinformation som möjligt för att tillmötesgå våra användares krav på tydlighet, opartiskhet och sökbarhet. Våra skrivregler gör att vi undviker direktriktad text som "du" samt värdeord som t ex "Snabb, perfekt, enkel, bäst, snygg, ekonomisk, unik" eftersom Svensk Byggtjänst inte kan mäta eller garantera våra användare att så faktiskt är fallet.

I den redaktionella bearbetningen av produkt- och företagsbeskrivningar ingår att ta fram relevant och saklig information avsedd att underlätta sökningen för våra användare. Vi utgår alltid ifrån leverantörens aktuella information och formulerar den enligt SEO-redigering* samt likvärdig andra produkter i Byggkatalogen. Syftet är att ge en tydlig överblick över vad som erbjuds på marknaden och möjlighet att jämföra olika byggprodukter med varandra.

Nedan följer en kort sammanfattning hur vi skriver texter i Byggkatalogen:
  • Kort företagsbeskrivning – Förklarar kortfattat, objektivt och tydligt vad företaget tillverkar/utvecklar/säljer.
  • Lång företagsbeskrivning – Fri och fördjupande information om företaget.
  • Titel (produkt) – Företagsnamn + produktnamn + substantiv, typ ”Ikea Billy bokhylla”.
  • Kort produktbeskrivning - Förklarar kortfattat, objektivt och tydligt vad produkten har för funktion.
  • Lång produktbeskrivning - Förklarar mer utförligt, objektivt och tydligt produktens funktioner och egenskaper.

    *Innehåll som är optimerat för att lättare hittas av sökmotorer. Texten ska vara unik (inte kopierad), relevant och gärna innehålla intressanta nyckelord och sökfraser.