• Nyheter
  • Stabilt geonät med triangelstruktur

Nyheter

Stabilt geonät med triangelstruktur

Stabilt geonät med triangelstruktur
Tensar International har utvecklat ett geonät som bygger på triangelformer och, till skillnad från tvåaxliga nät, ger hög dragstyvhet i alla riktningar.

 

 

 

     

 

Tensars nya geonät, Triax, bygger på triangelstrukturer som ger det betydligt högre bärighet.

 

Geonätet Triax är en vidareutveckling av det tvåaxiala nätet till ett nät med triangelstruktur. Man har även gjort förändringar i nätets ribbor och knutpunkter. Enligt resultat från oberoende testinstitut, har detta sammantaget givit ett nät med klart förbättrade egenskaper för grundstabilisering och förstärkning av överbyggnader. I många fall krävs även mindre mängd fyllnadsmaterial, vilket minskar både kostnader och installationstid.


Dragstyvhet i alla riktningar
Ett tvåaxialt geonät ger dragstyvhet i två riktningar. Men med det nya triangeluppbyggda nätet får man dragstyvhet i de tre huvudriktningarna och dessutom hög styvhet i övriga riktningar. Triangelformen ger dragstyvhet i 360 grader och ger geonätet nästan isotropiska egenskaper, det vill säga att det har samma egenskaper i alla riktningar.
– Triax uppbyggnad av trianglar i hexagoner ger en struktur som är optimal för geonät, säger Agne Minsér på Byggros AB, som är generalagenter för Triax i Sverige. Med den triangulära strukturen  har vi fått ett geonät som kan ge upp till 20 procent bättre bärighet vid samma överbyggnad med tvåaxliga geonät, fortsätter han.

Även ribborna påverkar
Förutom den nya triangelstrukturen har även geonätets ribbor vidareutvecklats. De har utformats med en konkav profil och dessutom gjorts djupare. Detta uppges förbättra inlåsningen av fyllnadsmaterialet och ge ett effektivt mekaniskt stabiliserat lager.

Tester visar på fördelar
Tensar har låtit Transport Research Laboratory (TRL) genomföra trafikeringstester på både Triax och tvåaxiala geonät. De testades med olika tjocklekar av fyllnadsmaterial med upp till 10 000 passager med standardaxel. Genomgående blev deformationen från hjulen mindre för det triaxiala nätet. Testresultatet pekade även på följande fördelar med Triax:
– förbättrad förkilning av fyllnadsmaterial och ökad prestanda av ett mekaniskt stabiliserat lager
– ökad livslängd vid en angiven tjocklek av förstärkningslagret
– en minskad tjocklek av förstärkningslagret vid en angiven trafikbelastning.

 

Nyheter

Färgat murbruk som främjar cirkulärt byggande

En förutsättning för att kunna återanvända tegelfasader efter rivning är ett murbruk med rätt egenskaper. Finja möter nu efterfrågan på färgade murbruk för detta ändamål och har lanserat ett färgat murbruk som är speciellt avsett att användas vid murning med återbrukat tegel. Samtidigt lanserades även ett färgat murbruk för murverk som kräver hög hållfasthet gällande fogen.