I Skanskas asfaltprodukt MJOG 16 V6000 ersätts bitumen delvis med ett förnybart biobindemedel av skogsråvara som ett led i företagets mål mot helt klimatneutral asfalt. Den har samma egenskaper som traditionellt tillverkad asfalt, det vill säga att den håller samma kvalitet, uppfyller CE-märkning och svenska regelverk.
Runt 7,5 miljoner ton asfalt beräknas årligen rullas ut som underhåll av Sveriges 8 000 mil belagda vägar. Skanskas nya gröna asfalterbjudande MJOG 16 V6000 lanserades förra året och mer än 18 000 ton har redan hunnit läggas enbart på vägar runt Ludvika i Dalarna.
Tillsammans med en leverantör har Skanska utvecklat ett förnybart biobindemedel som delvis ersätter bitumen – MJOG (mjukbitumenbundet grus med oljegrusgradering) och som är en del i Skanskas utvecklingsprojekt för klimatvänlig vägbeläggning i stor skala.
– Det är troligen den första mer eller mindre klimatneutrala asfaltmassan i världen, säger Kenneth Olsson, asfaltspecialist på Skanska.
Skanska har ett hundratal olika asfaltrecept beroende på vilken trafik som ska rulla på vägen och var den geografiskt befinner sig i landet. Beroende på biobindemedlets egenskaper så tillsätts det olika lika mycket i asfaltbeläggningen på de lågtrafikerade skogsvägarna runt Ludvika, som behöver en mjuk produkt som inte spricker på vintern, mot den som läggs på en motorväg eller boendegata i Malmö.
För att asfalt ska få lägsta möjliga klimatbelastning med nettonollutsläpp som mål i produktionsledet krävs följande tre steg: brännaren i asfaltverket ska drivas med förnyelsebart bränsle, att andelen återvunnen vägbeläggning i den nya asfalten ska vara hög samt att delar av bindemedlet bitumen byts ut mot biobindemedel.
Skriven av Helena Bengtsson