Arbete med sökfunktionen pågår. Meddela oss gärna om ni finner konstigheter.
  • Nyheter
  • Glidformsgjutna mittbarriärer för vägar

Nyheter

Glidformsgjutna mittbarriärer för vägar

Glidformsgjutna mittbarriärer för vägar
Nu introducerar NCC Roads vägräcken av horisontellt glidformsgjuten betong. De ska bli ett alternativ till traditionella vägräcken och vajerräcken.

            
 

Safetybaer glidformsgjuten mittbarriär för vägar är ett intressant alternativ till traditionella vägräcken, vajerräcken och förtillverkade betongbarriärer.

 

Glidgjutningstekniken med så kallad profilbetong ska ge ett antal fördelar jämfört med traditionella vägräcken. Enligt NCC är glidgjutningen tidsbesparande och ger en kontinuerlig, solid betongprofil utan fogar. Något som ska medverka till starkare räcken med högre trafiksäkerhet och mindre behov av lagning vid påkörning.


Kan ersätta vajerräcken

Den produkt som till en början är mest intressant för Sverige är profilen Safetybaer. Den kan exempelvis användas som mitträcke på motorvägar eller 2+1-vägar.
– Om man använder Safetybaer som mittbarriärer på motorvägar krävs ingen säkerhetszon mellan mötande körfält. Detta gör att totala vägbredden kan minskas med upp till 2,5 meter och därmed ge stora besparingar, säger Micael Johansson, som är arbetschef hos NCC Roads i Göteborg och ansvarig för introduktionen av profilbetong.

Gjuter 600 meter per dag
För gjutningen används banddrivna och självgående anläggningsmaskiner som innehåller en glidform. Arbetet börjar med att man lägger ut armering framför maskinen. Armeringen matas sedan in i maskinen samtidigt som betong fylls på från en betongbil. Under tiden som maskinen går framåt formas en kontinuerlig mittbarriär, samtidigt som betongen vibreras.
– Det är en snabb och produktionseffektiv metod, vilket gör att vi kan gjuta upp till 600 meter per dag. Det krävs inte heller något extra förarbete i marken, berättar Micael Johansson.
För en vanlig mittbarriär går det åt ungefär 350 liter betong per löpmeter, men mängden betong varierar med vilken profil som tillverkas.

Plastfibrer gör betongen seg
För att barriären ska bibehålla sin form, efter att glidformen passerat, tillsätts en stor mängd plastfibrer och tillsatser. Detta gör att betongen blir seg och möjlig att bearbeta. Ett annat resultat är att betongen blir motståndskraftig mot klorider och frostsprängning.

Premiärgjutning med norsk hjälp
Profilbetong är en teknik som använts i många år i USA, liksom i Syd- och Mellaneuropa. Nu när den kommit till Sverige, är det via Norge, där den har använts sedan 1982. Den första gjutningen med profilbetong i Sverige har gjorts i samarbete mellan NCC i Norge och NCC Roads i Göteborg. Då var det en stödmur som göts på Åby travbana i Mölndal utanför Göteborg. Tanken nu är att NCC Roads ska dra nytta av den norska personalens erfarenhet i ett fortsatt samarbete.

 

Nyheter

Smarta bänkfläktar i Siemens studioLine-serie

Siemens erbjuder två bänkfläktsystem för sin moderna serie studioLine. InductionAir som byggs in under köksbänken och integreras i matlagningsytan, och downdraftAir som är ett alternativ till den klassiska spisfläkten. Den göms i bänkskivan bakom hällen och trycks fram endast när den behövs.

Betongtakpanna i nytt utförande

2020-03-23
Takpannor

BMI Monier har efter flera år av forskning lanserat en helt ny betongtakpanna med lägre vikt, en nättare, modernare profil och ökad hållfasthet. Aerlox betongtakpanna är dessutom utformad för att minska risken för moss- och algpåväxt.

Ny justerbar underkonstruktion för fasadsystem

Sto har utvecklat en ny underkonstruktion till sitt fasadsystem StoVentec R som gör det enklare att justera fasadskivorna vid ett ojämnt underlag. Det fungerar lika bra på murverk, betong, trä eller stål. Den nya underkonstruktionen möjliggör även en 160 mm tjock isolering, vilket innebär att byggnaden kan ges god värmeisolering.