Nyheter

Chassifjädring för hjulgrävare

.
Efter 1000 timmars körning med Hitachis chassifjädring för hjulgrävare gör entreprenör Sebastian Didricksson tummen upp.

– Det här blev precis så bra som jag hoppades!
Sebastian är en av de första i Sverige med chassifjädrad hjulgrävare. Hitachis tekniska lösning på hans kompaktbyggda Zaxis 145WT-3 är unik och innebär att den traditionella bomfjädringen på hjulgrävare ersatts med fjädring på chassiets framaxel.

Lösningen ger ökad förarkomfort, höjd effektivitet och bättre säkerhet.
– Eftersom chassifjädringen tar hand om ojämnheterna vid körning blir rörelserna i maskinen lugnare. Det blir inga slag och mindre självsvängningar i aggregatet, förklarar han.

Så här fungerar den hydrauliska fjädringen:
Pendellåscylindrarna som bär upp chassiet på framaxeln tar hand om fjädringen. Vid grävning låser cylindrarna framaxelns pendling för att öka stabiliteten. Men vid körning låses de upp, byter roll och fungerar som hydraulisk fjädring. Hur mycket hydraulcylindrarna ska fjädra går att ställa in, så varje maskinägare kan göra sina egna inställningar och få precis den fjädring de önskar.

Lösningen med fjädring på framaxeln fungerar bättre än traditionell bomfjädring, som inte längre behövs. Chassifjädringen sväljer nämligen första gungningen vid ojämnheter, lika bra som efterföljande självsvängningar som uppstår i aggregatet vid körning.

– Vid körning över trottoarkant, vid broskarvar, asfaltkanter eller andra ojämnheter behöver jag inte bekymra mig längre. Fjädringen tar hand om ojämnheterna, så all förflyttning går fortare än tidigare. Jag tror också att chassifjädringen spar chassiet, hjullager och axelinfästningar eftersom maskinen utsätts för mindre skakningar, säger Sebastian Didricksson.

Hittills har 5-10 svenska entreprenörer upptäckt möjligheten att få chassifjädring på hjulgrävarna och alla är nöjda med tekniken.

FAKTA:
Pendellåscylindrarna används för att ge ZX145WT-3 hydraulisk fjädring under transport. Vid grävning låses cylindrarna automatiskt. Men så fort föraren sätter foten på pedalen byter hydraulcylindrarna uppgift och fungerar som fjädring.

Chassifjädring för hjulgrävare
Chassifjädring för hjulgrävare
Chassifjädring för hjulgrävare
Chassifjädring för hjulgrävare
Chassifjädring för hjulgrävare
Chassifjädring för hjulgrävare

Nyheter

Alumega är ett följsamt förband i storm och jordskalv

Följsamt förband vid storm och jordskalv

Det italienska företaget Rotho Blaas lanserar ALUMEGA - en koppling för pelar- och balkanslutning som tillåter fri rotation i bägge ändarna av träbalken. Vid jordbävning eller kraftig vind följer anslutningen pelarrotationen vilket bevarar skjuvmotståndet för gravitationsbelastningar från golvet och därmed minskar strukturella skador.

Pant på möbler för cirkulära affärer

Det svenska företaget Svedholm Design AB, som både designar och tillverkar möbler och inredning för offentlig miljö, har i sin strävan efter minskat klimatavtryck skapat en pantmodell på sina egna möbler. De produkter som kunden inte längre använder tar Svedholms tillbaka mot en pant, fräschas upp och säljs vidare som refurbished/renoverade produkter med en förnyad garanti på 2 år.

Nya träprodukter av återvunnet KL-trä

Nya träprodukter av återvunnet KL-trä

Det svenska företaget MoreWood har väckt idén med vidareförädling helt uteslutande av återvunnet KL-trä från befintliga byggnadsprojekt. Genom att ta vara på redan skapade resurser får företaget ut det mesta av dem för att tillverka nya produkter som kan användas om igen.

EcoCocon naturnära panelsystem av halm

Naturnära panelsystem av halm

Slovakiska EcoCocon tillverkar ett väggsystem med högisolerande paneler tillverkade av 98 procent naturliga och förnybara material. Halmisoleringen absorberar CO₂ under tillväxtfasen och den höga kiseldioxidhalten fungerar som ett naturligt brandskyddsmedel. Resultatet är kollagrande väggpanelsystem för sund inomhusluft utan avsöndring av skadliga substanser, stor akustisk och termisk komfort som samtidigt uppfyller passivhusstandard.