I tisdags öppnade Nordbygg 2018 sina portar. Det är Nordens största byggmässa och över 900 företag inom branschen ställer ut under fyra dagar. Årets teman är rekrytering, jämställdhet, digitalisering och beställarrollen.
Byggkatalogen befinner sig på Nordbygg. Både som nyhetsbevakare och medutställare i Svensk Byggtjänst monter. Det är viktigt att bevaka Nordens största byggmässa. Här ser vi vilka trender som kommer och vilka nya produkter som släpps på marknaden.
Hållbarhet och klimatsmarta val är en fortgående trend. Många välbeprövade produkter inom värme och installation släpps i nya versioner med bättre klimatprestanda och styrfunktionalitet om gör det lättare att göra anpassade val. Isoleringsbranschen utvecklas förstås hela tiden och erbjuder nya produkter som kan spara energi och pengar, och man ser även att det hela tiden kommer nya fönster och dörrar som anpassas efter klimat, funktion och miljömässighet.
För kök och bad är det nya material och glada färger som är trendigt, och det är fokus på att spara vatten och att vara energieffektiv. Handukstorkarna drar mindre energi och kommer i nya former och skepnader. När det gäller kemisktekniska produkter är det viktigt att bli så kemikaliefri som möjligt och vi såg exempel på nya lösningsmedelsfria silikonprodukter.
På energisidan har ju solceller funnits länge på marknaden, men nu kommer det fler integrerade produkter, som t ex takpannor med inbyggda solceller. Även på konstruktionssidan finns det nyheter, förra årets nykomling "betong på rulle" hade monter i C-hallen.
Ett av årets teman är jämställdhet, och Svensk Byggtjänst har dragit igång ett brett iniativ inom byggsektorn som kallas "Jämnt på jobbet". Idag är 8 procent av de anställda inom vår bransch kvinnor, vilket är lägst av alla branscher i Sverige. Här finns stora möjligheter att lösa rekryteringsbehovet, men då måste vi bli bättre på jämställdhet. Då är det spännande att en av de nominerade produkterna i Nordbyggs guldmedalj för årets produktnyhet är ett par arbetsbyxor för gravida. En produkt som tidigare inte har funnits på marknaden.
Digitalisering är också ett temaområde, och det märks. Det är fokus på allt från BIM, IoT-applikationer för smartphones till intelligenta toaletter. Dessutom finns det ett nytt iniativ på plats som kallas Nordic ConTech, det är skapat av Bygg 4.0 och Svensk Byggtjänst med Nordbygg som partner. Man vill accelerera mötet mellan tech-världen och byggsektorn.
Skriven av Malena Beijer